Content Marketing Strategi – så enkelt er det

Content Marketing har længe været på manges læber – men hvordan udarbejder man en god content marketing strategi?

Content Marketing handler reelt set om at bruge sit indhold fra hjemmesiden i sin markedsføring… jep, så simpelt er det! Eller er det så simpelt? Hos Onlineafdelingen har vi selv udviklet en content marketing strategi, som vi gerne vil dele med dig! For det er reelt set ikke så avanceret, som det i første omgang lyder.

Her er du idag

Lad os antage, at du har en ny hjemmeside og i dag allerede arbejder både med Google AdWords og søgemaskineoptimering. Du har nogle udvalgte landing pages, som du sender din trafik ind på, og (forhåbentlig) konverterer 2-3% af dine besøgende til kunder. En lille andel af dine kunder er så glade, så de anbefaler dig videre til andre kunder. Sådan er det for rigtig mange virksomheder idag! Lige nu har du altså et system, som virker ved at du sender 100 besøgende ind på hjemmesiden og får 2 kunder ud af det – hvis ikke du har det, så skal du bestemt overveje at arbejde med din konvertering!

Her skal du hen

Mange af vores kunder er endnu ikke begyndt at blogge – og det er du sikkert heller ikke. Du tænker måske, at “blogge” er at skrive om madopskrifter og dagligdagen på kontoret – men du skal sidestille “blogging” med artikelskrivning, eller rettere: dele din viden med dine kunder! (Hvis du lige kigger ordentlig efter i dette blogindlæg, så er det præcis det vi gør hos os!)

Start med din blog!

Det første du skal gøre er, at sætte dig ned og skrive nogle blogindlæg. De skal være interessante, relevante og noget som dine kunder kan have gavn af. Du kan bl.a. gå ind på TinySuggest.com og lave en søgning på dit søgeord. I dette tilfælde vil jeg anbefale dig at skrive “Hvor * [keyword]”, for at se, hvad folk rent faktisk søger på.

Nu får du en lang liste over emner, som folk (muligvis!) søger på og din opgave er nu at udvælge dem, som du synes giver mening. Brug f.eks. Google Keyword Planner til at finde søgevolumen.

Nå, men tilbage til vores content marketing strategi! Nu har du altså en lang række emner til din blog, og nu skal du igang med at skrive blogindlæg!

Optimér dit indhold til søgemaskinerne

Det første du skal gøre er at sikre dig, at dine blogindlæg er optimeret til søgemaskinerne. Brug de søgeord, du har valgt til dit indlæg, og sørg for at du har skrevet meta data ind også. Fordelen med disse artikler er, at du ret ofte vil blive fundet på det, der hedder “long tail keywords” – altså søgeord på f.eks. 3, 4 eller 5 ord. Det er det du så i eksemplet herover med “hvor kan man købe nike air max”. Dette er et long tail keyword.

Lad dit blogindlæg linke til en reel landing page

Når du skriver dit blogindlæg, skal du gøre det interessant, relevant og værd at læse. Derfor skal du ikke fokusere på at sælge, men på at informere. Til gengæld skal du ikke holde dig tilbage med at linke den potentielle kunde over på eventuelle landing pages (eller landings sider som det hedder på godt dansk). Hvis du f.eks. nævner “Nike Air Max”, så vil det være en god kundeservice at henvise kunden til det givne produkt. Så på den måde kan du altså bruge dit blogindlæg til at sende potentielle kunder (og søgemaskiner!) over på relevante landing pages.

Del dit indhold på de sociale medier

Nu har du skrevet et godt blogindlæg, så hvorfor ikke lægge det ud på Facebook, LinkedIn, Google+, Twitter, Instragram, Pinterest eller hvilket som helst andet socialt medie, som du måtte bruge. Fordelen her er, at du allerede har lavet et blogindlæg, som måske oprindeligt blot var tiltænkt til din hjemmeside. Men nu hvor du har skrevet noget godt indhold, kan du jo lige så godt dele det med dine “fans” på de sociale medier. Men nu begynder det at blive spændende!! For du deler nu et blogindlæg på f.eks. Facebook, for at dele din viden med dine potentielle kunder men du har samtidig sikret at blogindlægget henviser til relevante landings sider, så kunderne trods alt får mulighed for at gennemføre et køb hos dig. Nu begynder du at opnå effekten af det arbejde du har lavet i første omgang med dit blogindlæg… men det bliver bedre endnu!

Saml dine blogindlæg i et nyhedsbrev

Lad os sige, at du har udgivet tre blogindlæg henover den seneste måned (og delt dem på de sociale medier), så ligger det “lige til højrebenet” at du samler disse tre blogindlæg i et super spændende nyhedsbrev. Du skal selvfølgelig ikke udgive alle tre blogindlæg i deres fulde udgave – du skal blot lave tre teasere, som fortæller om dine blogindlæg, og så linke ind til hvert indlæg. Kombiner det evt. med noget indhold i nyhedsbrevet, som giver læseren værdi (altså noget andet end det som dine blogindlæg omhandler) eller et specielt tilbud til modtageren.

Nu er du nået så langt

På nuværende tidspunk har du gjort følgende:

  1. Skrevet nogle gode blogindlæg
  2. Linket dine blogindlæg til dine landing pages
  3. Delt dine blog indlæg på de sociale medier
  4. Optimeret dine indlæg og genereret trafik via søgemaskinerne
  5. Udsendt et nyhedsbrev, hvor du bl.a. skriver om dine blogindlæg

Du har altså, på baggrund af ganske få blogindlæg, genereret 5 aktiviteter som helt bestemt vil give dig masser af trafik og opmærksomhed.

Optimer dine landing pages

Nu er det selvfølgelig vigtigt at dine landing pages er optimeret til at give kunder. Sørg for:

  • Gode overskrifter
  • Tydelige USP’er (Unique Sellings Point – eller Value Proposition som det også kaldes)
  • Tydelig Call to Action (f.eks. en knap, som leder brugeren til et køb)
  • m.m.

Du kan finde en masse eksempler til optimering af landing pages her.

Få anbefalinger fra dine kunder

Et meget vigtigt, men ofte overset, punkt i din markedsføring er referencer fra tidligere kunder – eller Word of Mouth (mund-til-mund), som det også kaldes. Det hander i al sin enkelthed om, at du skal få dine nuværende kunder til at anbefale dig til andre kunder. For dette er den bedste reklame du kan få!

Her er vi nået lidt udover den oprindelige content marketing strategi, men det er forsat et ret vigtigt punkt. Mange vælger ofte at stoppe deres Online strategi eller model ved selve konverteringen, men vi vælger altså at kigge på dette som det næste skridt i forhold til din markedsføring. For dette vil kunne give dig nye kunder – helt automatisk!

Det handler først og fremmest om at levere et godt stykke arbejde eller et godt produkt – men det handler i lige så høj grad om, at du sørger for at dine nuværende kunder fortæller andre om dig – og her kommer vi tilbage til dine blogindlæg.

For hvis du har sikret dig, at en eksisterende kunde følger dig/jer på f.eks. Facebook, vil det være nemt at få dem til at gøre én af følgende ting:

  • Give jer en anmeldelse (som også er muligt på Facebook sider)
  • Give dit indlæg et like
  • Dele dit indlæg
  • Dele andet indhold fra din hjemmeside
  • Tagge venner og bekendte i et af dine opslag

Alt dette vil signalere overfor din kundes venner, at de har tillid til din virksomhed og dermed anbefaler dig til andre.

Du kan selvfølgelig også vælge at fokusere mere på den offline del af mund-til-mund markedsføring. Her vil jeg klart anbefale bogen “Word of Mouth Marketing”.

Giver det mening?

Jeg håber at jeg med følgende indlæg har vist dig hvor enkelt det er at lave en god content marketing strategi – eller en strategi for dit indhold, og hvordan det kan genbruges:

  1. Skriv et blog indlæg
  2. Optimer det til søgemaskinerne
  3. Del det på de sociale medier
  4. Del det i dit nyhedsbrev

Det er sådan set alt hvad du skal gøre, men det vil have en stor effekt på din fremtidig markedsføring.
God fornøjelse!